The Rasht-Caspian Railway was inaugurated on Thursday June 20 in a ceremony to be attended by Iran’s Acting President Mohammad Mokhber and Minister of Roads and Urban Development Mehrdad Bazrpash.
The inaugural ceremony were also be attended by Aide to the Russian President and the deputy prime minister of the Republic of Azerbaijan as well as ambassadors of several countries.
This railway route provides the rail connection between the capital of Gilan province to Bandar Anzali. The inauguration of the railway is of great significance in terms of trade and business exchanges with the regional countries and Europe.
The Rasht-Caspian Railway is considered to be the complementary ring of the International North-South Transport Corridor (INSTC) and the important project is regarded as a linking bridge of the European countries with the Indian Ocean and the Persian Gulf.
The project will bring considerable benefits to Iran and regional transport networks.
The 37-kilometer Rasht-Caspian Railway completes the Qazvin-Rasht rail route and connects the city of Rasht to the Caspian Sea.
Located in the northern part of Iran, the primary purpose of the Rasht-Caspian Railway is to enhance connectivity to facilitate transportation and trade links between Iran and the Caspian Sea region northward and to the railway network southward. It provides a more efficient and cost-effective mode of transportation for freight and passengers.
راه آهن رشت – خزر افتتاح شد
راهآهن رشت – خزر روز پنجشنبه ۲۹ خرداد ماه با حضور محمد مخبر سرپرست رئیسجمهور و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.
در مراسم افتتاحیه نیز دستیار رئیس جمهور روسیه و معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و سفرای چندین کشور حضور داشتند.
این مسیر ریلی ارتباط ریلی مرکز استان گیلان به بندر انزلی را فراهم می کند. افتتاح راه آهن از نظر مبادلات تجاری و تجاری با کشورهای منطقه و اروپا اهمیت زیادی دارد.
راهآهن رشت – خزر حلقه تکمیلی کریدور حملونقل بینالمللی شمال – جنوب (INSTC) و این پروژه مهم پل ارتباطی کشورهای اروپایی با اقیانوس هند و خلیج فارس محسوب میشود.
این پروژه مزایای قابل توجهی برای ایران و شبکه های حمل و نقل منطقه ای به همراه خواهد داشت.
راه آهن رشت – خزر به طول ۳۷ کیلومتر تکمیل کننده مسیر ریلی قزوین – رشت است و شهر رشت را به دریای خزر متصل می کند.
هدف اصلی راهآهن رشت – خزر که در شمال ایران واقع شده است، تقویت ارتباط برای تسهیل حملونقل و ارتباطات تجاری بین ایران و منطقه دریای خزر به سمت شمال و شبکه راهآهن به سمت جنوب است. این روش حمل و نقل کارآمدتر و مقرون به صرفه تر را برای بار و مسافر فراهم می کند.
https://baranpress.ir/?p=11912